Mediacja czy proces sądowy?
- wybór należy do Ciebie.
Mediacje rodzinne umożliwiają
partnerom pojednanie
lub rozwód po ludzku.

Warsztat pracy zawodowego mediatora

ilośc stron: 161
rozmiar: 23 x 17 cm
cena 55,00 zł

CD - wzory druków i arkuszy mediacyjnych
cena 18,45 zł

SPIS TREŚCI

  • PRZEDMOWA
  • WSTĘP
  • 1. WPROWADZENIE DO FORM KIEROWANIA I PROCEDUR RADZENIA SOBIE Z KONFLIKTEM
    • 1.1. Co to jest konflikt oraz kiedy i jak powstaje?
    • 1.2. Jak ograniczać konflikt, czyli nie dopuszczać do jego powstawania?
    • 1.3. Jak pobudzać konstruktywny konflikt, czyli stymulować jego powstawanie?
    • 1.4. Jak rozwiązywać już zaistniały konflikt?
    • 1.5. Procedury radzenia sobie z konfliktem
      • 1.5.1. Decyzje administracyjne
      • 1.5.2. Negocjacje
      • 1.5.3. Mediacje
      • 1.5.4. Arbitraż
      • 1.5.5. Sąd
  • 2. PSYCHOLOGIA KOMUNIKACJI W MEDIACJI
    • 2.1. Czym jest komunikacja?
    • 2.2. Model procesu komunikacji według Sronera, Freemana, Gilberta
    • 2.3. Bariery komunikacji
    • 2.4. Komunikat jednoznaczny
    • 2.5. Rodzaje relacji międzyludzkich
    • 2.6. Przejmowanie głosu w komunikacji
    • 2.7. Komunikat "ja"
    • 2.8. Konstruktywna krytyka w komunikacji międzyludzkiej
  • 3. PSYCHOLOGICZNE I SPOŁECZNE WSKAZANIA I PRZECIWWSKAZANIA DO MEDIACJI
    • 3.1. Psychologiczne i społeczne wskazania do mediacji
    • 3.2. Psychologiczne i społeczne przeciwwskazania do mediacji
  • 4. KORZYŚCI Z MEDIACJI DLA STRON
  • 5. JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO MEDIACJI?
    • 5.1. Czynności potrzebne przy organizowaniu warsztatu pracy mediatora
    • 5.2. Sposób rejestracji działalności gospodarczej mediatora
  • 6. TRUDNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI MEDIATORA PRZED PODJĘCIEM MEDIACJI
    • 6.1. Możliwe trudności mediatora
    • 6.2. Prawa i obowiązki mediatora
    • 6.3. Kiedy i jak mediator wnioskuje o udostępnienie akt sprawy kierowanej do mediacji?
    • 6.3.1. Wniosek mediatora o udostępnienie akt sprawy kierowanej do mediacji
    • 6.3.2. Pisemna zgoda stron na wgląd mediatora w akta sprawy
  • 7. PRZYKŁADY PISM INICJUJĄCYCH MEDIACJĘ
    • 7.1. Skierowanie sprawy do mediacji na podstawie postanowienia sądu (sprawa cywilna)
    • 7.2. Skierowanie sprawy do mediacji na podstawie postanowienia sądu (sprawa cywilan rodzinna)
    • 7.3. Skierowanie sprawy do mediacji na podstawie postanowienia sądu (sprawa cywilna gospodarcza
    • 7.4. Skierowanie sprawy do mediacji na podstawie postanowienia sądu (sprawa karna)
    • 7.5. Skierowanie sprawy do mediacji na podstawie postanowienia sądu (sprawa karna dla nieletnich)
    • 7.6. Skierowanie sprawy do mediacji na podstawie wniosku strony (sprawa cywilna)
  • 8. MONOLOG MEDIATORA JAKO PODSTAWOWE NARZĘDZIE WPROWADZENIA STRON W KONWENCJĘ PRACY MEDIACYJNEJ
    • 8.1. Wystąpienie otwierające ? rozpoczęcie spotkania
    • 8.2. Omówienie defi nicji mediacji. Czym jest mediacja i na czym polega?
    • 8.3. Omówienie celu mediacji
    • 8.4. Omówienie metod pracy
    • 8.5. Wyjaśnienie stronom etapów mediacji
    • 8.6. Czas mediacji
    • 8.7. Zasady mediacji
    • 8.8. Zadania mediatora
    • 8.9. Zadania stron
    • 8.10.Co decyduje o powodzeniu i wspiera satysfakcję w mediacji?
    • 8.11. Różnice w stanowiskach ? pomoc czy utrudnienie?
    • 8.12. Koszt mediacji
    • 8.13. Korzyści z mediacji
  • 9. ZAWARCIE KONTRAKTU ? USTALENIE ZASAD I SPOSOBU POROZUMIENIA SIĘ W MEDIACJI
  • 10. PODPISANIE UMOWY O MEDIACJI I O PRZEPROWADZENIE MEDIACJI
    • 10.1.Wzór umowy o mediacji i o przeprowadzenie mediacji w sprawie cywilnej
    • 10.2.Wzór umowy o mediacji i o przeprowadzenie mediacji w sprawie cywilnej rodzinnej
    • 10.3.Wzór umowy o mediacji i o przeprowadzenie mediacji w sprawie karnej dla nieletnich
  • 11. OKREŚLANIE ARENY SPORU, CZYLI O CZYM BĘDZIEMY ROZMAWIAĆ W MEDIACJI?
    • 11.1. Notatki z pierwszego posiedzenia mediacyjnego
    • 11.2. notatkił z kolejnego posiedzenia mediacyjnego
  • 12. PREZENTACJA STANOWISK, CZYLI PIERWSZE PROPOZYCJE STRON MEDIACJI
    • 12.1. Techniki najczęściej stosowane przez mediatora na etapie pierwszych propozycji
    • 12.2. Wzory arkuszy pomocnych przy zbieraniu i porządkowaniu stanowisk stron
      • 12.2.1. Wzór arkusza pomocnego przy zbieraniu informacji od stron ? mapa konfliktu
      • 12.2.2. Wzór arkusza pomocnego przy zbieraniu informacji od stron ? analiza porównawcza interesów stron
  • 13. WENTYLACJA, CZYLI OBNIŻANIE NAPIĘCIA EMOCJONALNEGO STRON
  • 14 DOCIERANIE DO POTRZEB CZYLI BUDOWANIE WZAJEMNEGO ZROZUMIENIA
    • 14.1.Techniki najczęściej stosowane przez mediatora na etapie budowania zrozumienia
    • 14.2. Najczęściej zadawane przez mediatora pytania na etapie budowania zrozumienia
      • 14.2.1. Docieranie do potrzeb. Krok I. Otwieranie drzwi. Zachęta do szczerej rozmowy o: oczekiwaniach, roszczeniach, życzeniach
      • 14.2.2. Docieranie do potrzeb. Krok II. Pytania przeformułowujące zgłaszane oczekiwania, życzenia, interesy na potrzeby
      • 14.2.3. Docieranie do potrzeb. Krok III. Przełamywanie oporu przed mówieniem o swoich potrzebach (małomówna osoba w mediacji)
      • 14.2.4. Docieranie do potrzeb. Krok IV. Wspieranie wzajemnego zrozumienia
    • 14.3. Wzór arkusza pytań do etapu budowania wzajemnego zrozumienia
  • 15. ROLA SPOTKAŃ NA OSOBNOŚCI W PRZEŁAMYWANIU IMPASU ? ANALIZA SYTUACJI I POSZUKIWANIE NOWYCH ROZWIĄZAŃ
    • 15.1. Cel spotkań na osobności
    • 15.2. Cechy narady zespołu
    • 15.3. Czego mediator powinien unikać?
    • 15.4. Wzór arkusza pytań do spotkań na osobności
  • 16. POSZUKIWANIE WSPÓLNEGO STANOWISKA
    • 16.1. Czynności mediatora na etapie poszukiwania wspólnego stanowiska
    • 16.2. Wzory arkuszy porządkujących propozycje stron
      • 16.2.1. Wzór a7kusza zgodności i rozbieżności stanowisk
      • 16.2.2. Wzór arkusza selekcji najlepszych rozwiązań
      • 16.2.3. Wzór arkusza do negocjacji ostatecznego rozwiązania
  • 17. WERYFIKACJA WYKONALNOŚCI UGODY
    • 17.1. Czy ugoda jest zgodna z prawem?
    • 17.2. Czy ugoda jest słuszna?
    • 17.3. Czy ugoda jest adekwatna?
    • 17.4. Czy ugoda jest praktyczna?
    • 17.5. Czy ugoda jest wykonalna (realistyczna)?
    • 17.6. Czy ugoda jest sprawiedliwa?
    • 17.7. Czy ugoda jest trwała?
    • 17.8. Wzór arkusza do weryfi kacji poszczególnych propozycji ugody
  • 18. SFORMUŁOWANIE I PODPISANIE PISEMNEJ UGODY
    • 18.1. Czynności mediatora przy formułowaniu ugody
    • 18.2. Wzór ugody ? podstawowe składniki ugód mediacyjnych
    • 18.3. Przykład ugody mediacyjnej w sprawie cywilnej
    • 18.4. Przykład ugody mediacyjnej w sprawie rodzinnej
    • 18.5. Przykład ugody mediacyjnej w sprawie karnej dla nieletnich
  • 19. PROTOKÓŁ CZY SPRAWOZDANIE Z MEDIACJI?
    • 19.1. Przepisy określające obowiązki mediatora w sprawach cywilnych, karnych i karnych dla nieletnich
      • 19.1.1. Wybrane przepisy Ustawy z dnia 28 lipca 2005 roku o zmianie ustawy ? Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
      • 19.1.2. Wybrane przepisy Rozporządzenia MS z dnia 13 czerwca 2003 roku w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych
      • 19.1.3. Wybrane przepisy Rozporządzenia MS z dnia 18 maja 2001 roku w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich
    • 19.2. Przykład protokołu z mediacji cywilnej
    • 19.3. Przykład sprawozdania z mediacji karnej dla nieletnich
  • 20. JAK WNIOSKOWAĆ O ZATWIERDZENIE PRZEZ SĄD UGODY MEDIACYJNEJ?
    • 20.1. Wzór wniosku o zatwierdzenie ugody mediacyjne i nadanie jej klauzuli wykonalności. Mediacja podjęta na podstawie skierowania sądu
    • 20.2. Wzór wniosku o zatwierdzenie projektu ugody mediacyjnej, w formie ugody zawartej przed sądem. Mediacja podjęta na podstawie wniosku stron
    • 20.3. Wzór wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem. Mediacja podjęta na podstawie wniosku stron
  • 21. KIEDY I JAK WYSTAWIĆ RACHUNEK DLA SĄDU, A KIEDY DLA STRON?
    • 21.1. Wzór rachunku dla stron
    • 21.2. Wzór rachunku dla sądu karnego
    • 21.3. Wzór rachunku dla sądu rodzinnego dla nieletnich
  • 22. ZAPROSZENIE CZY WEZWANIE NA MEDIACJĘ?
    • 22.1. Wzór zaproszenia i zapytania o zgodę na mediację, na wniosek jednej ze stron
    • 22.2. Wzór zaproszenia / wezwania na mediację ze skierowania sądu ? sprawa cywilna
    • 22.3. Wzór zaproszenia i zapytania o zgodę na mediację ze skierowania sądu ? sprawa karna dla nieletnich
  • 23. KIEDY I JAK MOŻNA PRZEDŁUŻAĆ CZAS MEDIACJI?
    • 23.1. Wzór wniosku o przedłużenie czasu trwania mediacji kontraktowej
    • 23.2. Wzór wniosku o przedłużenie czasu trwania mediacji ze skierowania sądu.
    • 23.3. Wzór wniosku o zawieszenie postępowania sądowego na czas trwania mediacji
    • 23.4. Wzór wniosku o wznowienie postępowania sądowego po zakończeniu realizacji ugody cząstkowej
  • 24. OSOBOWOŚĆ I ETYKA MEDIATORA
    • 24.1. Osobowość zawodowego mediatora
    • 24.2. Etyka zawodowego mediatora
      • 24.2.1. Standard I. Mediator dba o dobrowolność uczestniczenia w mediacji i zawierania porozumienia
      • 24.2.2. Standard II. Mediator jest neutralny wobec przedmiotu sporu
      • 24.2.3. Standard III. Mediator jest bezstronny wobec uczestników mediacji
      • 24.2.4. Standard IV. Mediator dba o poufność mediacji
      • 24.2.5. Standard V. Mediator rzetelnie informuje strony o istocie i przebiegu mediacji
      • 24.2.6. Standard VI. Mediator dba o wysoki poziom swoich kwalifi kacji zawodowych
      • 24.2.7. Standard VII. Mediator współpracuje z innymi specjalistami dla dobra postępowania mediacyjnego
      • 24.2.8. Standard VIII. Przerwanie lub zakończenie postępowania mediacyjnego
      • 24.2.9. Standard IX. Mediator zapewnia stronom odpowiednie miejsce do prowadzenia mediacji
      • 24.2.10. Standard X - Mediator rzetelnie informuje o swoich usługach
  • O AUTORCE
  • BIBLIOGRAFIA
  • ANEKS
  • I. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich
  • II. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych
  • III. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 18 czerwca 2003 roku, w sprawie wysokości i sposobu obliczania wydatków Skarbu Państwa w postępowaniu karnym
  • IV. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 30 listopada 2005 roku, w sprawie wysokości wynagrodzenia i podlegających zwrotowi wydatków mediatora w postępowaniu cywilnym
  • V. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 14 sierpnia 2001 roku, w sprawie wysokości i szczegółowych zasad ustalania kosztów postępowania w sprawach nieletnich

powrót >>      

mediacja mediacja rodzinna mediacja gospodarcza mediacja cywilna wniosek o przeprowadzenie mediacji procedura mediacyjna o firmie mediacje - zarządzanie konfliktami sylwetka mediatora rekomendacje opinie uczestników mediacji regulamin mediacji kodeks mediatora ustawy o mediacji mediacje w pytaniach i odpowiedziach literatura doradztwo psychologiczne szkolenia cennik usług kontakt co to jest mediacja co jest celem mediacji jakie są korzyści z mediacji jakie są cechy mediacji czy twoja sprawa nadaje się do mediacji? wszczęcie postępowania mediacyjnego wyznaczanie mediatora zadania i obowiązki mediatora miejsce postępowania mediacyjnego język postępowania mediacyjnego postępowanie mediacyjne rejestracja przebiegu postępowania mediacyjnego poufny charakter postępowania mediacyjnego ugoda zakończenie postępowania mediacyjnego odpowiedzialność prawna centrum i mediatora opłaty tabela opłat postanowienia końcowe cele kodeksu etycznego mediatora kryteria występujące w kodeksie warunki i zasady mediacji postawy

Dorota Fedorowska
mediator, psycholog

W mediacji i pracy z ludźmi stawiam na pokojowe rozwiązywanie konfliktów...

czytaj wiecej >>